יסודות התקשורת החזותית

מאת: אליהו פריד

המציאות בה אנו קיימים יורדת בסופו של כל ענין ליסודותיה. (אויר) אש, מים ואדמה. יסודות אלו מתורגמים לכל שאר היסודות הקיימים בטבע.

יסודות הצורה: (קו) עיגול, מרובע ומשולש.

יסודות הצבע: (אור וחושך) כחול אדום צהוב.

ההקשרים בין היסודות אינם ניתנים להוכחה. ברם, כל אדם עם הרגש בריא יבין שאכן כך הם הדברים.

האדם, כיצור אסוציאטיבי שמקיש ומבין דבר מתוך דבר, מבין את מציאותו במילים, בחושים וברגשות. הבנה בסיסית זו, היא היסוד למושגים: "תקשורת חזותית" ו-"שפה גראפית".

האש מצטיירת אצל כולנו כצהובה, והצהוב מצטייר כצבע של משולש. נסו בדמיונכם לצבוע עיגול בצהוב, זה נראה לכם טוב?

ולעומת זאת, משולש צהוב מסתדר יותר?

מים הם הנוזל, ומצטיירים אצל כולנו ככחולים, וכחול מצטייר כצבע של עיגול.

אדמה היא מוצק, ומצטיירת בעינינו כאדמדמה, והאדום מצטייר כצבעו של המרובע.

נכון שלא הבנתם מלה??? לפחות רובכם? אם כן, ננסה לדמיין את זה אחרת:

אש מצטיירת ככחולה, כחול הוא הצבע של המרובע .

מים מצטיירים כאדומים. אדום הוא הצבע של המשולש.

אדמה מצטיירת כצהובה. צהוב הוא הצבע של העגול.

התיזה הזאת מסתדרת לכם יותר? לא? בכלל לא? או לפחות הרבה הרבה פחות?

ברור, כי היא לא נכונה, והראשונה, לעומתה, נכונה.

כעת נדגים את הענין במונחים אחרים.

חפצים: קשה יתקבל כמרובע,

רך כעיגול ופריך כמשולש.

כלי אוכל: כפית – עיגול, סכין – מרובע, מזלג – משולש.

אופי: סמכותי הווי אומר מרובע. עדין הווי אומר עגול. שובב,

נו לא משולש???

טעמים: מתוק הוא עגול, חמוץ הוא משולש, מר הוא מרובע.

זמנים: עבר – מרובע. הווה – עגול. עתיד – משולש.

מסחר: שרות – עגול, אמינות – מרובע, קידמה – משולש.

***

כמו שלצורות השפעה אסוציאטיבית על האדם גם לצבעים השפעה זהה.

הכחול ירגיע וימתן את האדם. הצהוב יעורר את האדם. והחום (אדום עמוק) יגרום לתחושת רצינות.

וכך גם בצורות, העגול יעניק לאדם תחושת רוך וזרימה, המרובע תחושת נוקשות ורצינות, והמשולש תחושת פעלתנות ושובבות.

כל טווח הצורות והצבעים נוצרים ע"י שילוב היסודות. כאשר משלבים כמה צבעים וכמה צורות, נוצרים צבעים וצורות חדשות. צבעים וצורות אלה מקבלים משמעות מורכבת חדשה, משמעות שהיא הפועל היוצא מן המשמעויות הטמונות

ביסודות האב.

צורה הנוצרת מסך של צורות מתהדרת בעושר צורני. לכן, כאשר האותיות מעוצבת ע"פ העקרונות שדוברו, יש בהן תוספת יכולת להעביר מסרים סמויים (התחושות שנוצרות בעת הקריאה בפועל). ואגב, כל מה שנכתב במסגרת זו מהווה תשובה בקפסולה לשאלת השאלות: איך יוצרים לוגו מוצלח.

4 תגובות על יסודות התקשורת החזותית

  1. מאת ai‏:

    מגניב לגמרי.

  2. מאת lk‏:

    מעניין מאוד.

  3. מאת גרף הול‏:

    יפה מאודדדד, תודה רבה
    החכמתי….

  4. מאת מוחמד‏:

    הוספתה לתובנות של עוד רובדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *